Halottak napjnak hett a halottak hetnek is nevezik. Ezen a napon szoks a srok megtiszttsa, feldsztse s a gyertyagyjts. A nphit szerint ilyenkor hazaltogatnak a halottak: a gyertyk fnynl a „vletlenl kiszabadult lelkecskk" jra visszatallhatnak a srba, nem ksrtenek, s nem nyugtalantjk az lket.
Sokfel szoks volt, hogy a halottak szmra megtertettek, kenyeret, st, vizet tettek az asztalra (a bukovinai magyarok krben pedig mg a temetbe is vittek ennivalt s a srokra helyeztek belle, a maradkot pedig a koldusoknak adtk). Szeged krnykn „mindnszentek kalcsa", „kduskalcs" nven res kalcsot ajndkoztak a szegnyeknek. Szkely npszoks szerint egsz kemencre val cipt stttek, amelynek Isten lepnye vagy halottak lepnye volt a neve. Ezt kiosztottk a templom eltt gylekez szegnyek kztt.
Zentn Mindenszentek napjn a csald minden tagja meggyjt egy gyertyt, azt tartottk, hogy aki a legelszr leg, az hal meg leghamarabb. Az g gyertyt nem szabad ms srra tenni, mert annak a halottnak a bne, akinek a srjrl elvettk, tszll a msik lelkre.
Tbbfel gy tartottk, hogy Mindenszentek s Halottak napja kzti jszakn a halottak misznek a templomban, s amg a harang szl, hazaltogatnak sztnzni. Ezrt minden helyisgben lmpt gyjtottak, hogy az elhunytak eligazodjanak a hzban. A hagyomnyos paraszti kzssgek egy rszben „a halottak hetn" munkatilalom van: nem szabad fldet mvelni, mosni, meszelni, kposztt elszni, hogy „ne zavarjk a holtakat", s „mert a beszott kposzta meglgyul", s mert mindez bajt hozhat a hz npre. Ehelyett rltek, kukorict morzsoltak.
Az I. szzadban a rmaiak elfoglaltk Anglit. Hagyomnyaik kzl a november 1-e krli Pomona-nap, a gymlcsk s kertek istennjnek nnepe az vszzadok sorn keveredve a kelta Samhai-nneppel, az sznnep kialakulshoz vezetett. A tznnepek az vben mindig prosan voltak jelen, gy az sznnep mellett a nyrnnep, azaz Szent Ivn jszakja jelezte az v msik komoly fordulpontjt, mely hasonl kulturlis metamorfzison ment t ebben az idben.
|